Öl en mycket konkurrensutsatt marknad som i Sverige domineras av giganterna Spendrups, Carlsberg Sverige och Kopparbergs. De senaste åren har dock efterfrågan på öl från mindre bryggerier ökat. Konsumenter vill ha småskaligt, exklusivt och speciella smaker. Vissa kallar det för en hipstertrend, men det har bidragit till att allt fler mikrobryggerier startas och ölutbudet i Sverige har blivit mer varierat. Kanske är du en av dem som haft öltillverkning som en hobbyverksamhet och nu vill ta den till nästa nivå. Om du funderar på att starta eller utveckla ditt mikrobryggeri i kommersiell skala finns det en del att tänka på. Det kommer att krävas mycket tid samt investeringar för produktion och marknadsföring.
Finansiera bryggeriet
Många ölintresserade drömmer om att starta ett mikrobryggeri. Det räcker dock inte med att brygga god öl. När det handlar om livsmedel och alkoholhaltiga drycker finns det många regler som producenten måste hålla sig till. Detta innebär bland annat att det krävs utrustning av en viss standard vilket i sin tur innebär att det krävs kapital för att komma igång. För att starta ett kommersiellt bryggeri behövs det cirka en halv miljon kronor eller mer som en initial investering. Råvarorna är relativt billiga, men det är dyrt med utrustning för att brygga på ett hygieniskt och säkert sätt. Finansieringen är ofta ett hinder för småföretag, men som tur är finns det smarta tjänster som Capcito som underlättar. Capcito är en helt digital tjänst där företagare snabbt kan få låneofferter. De erbjuder olika former av företagsfinansiering och offerten baseras på företagets försäljning. Om du redan kommit igång med ditt mikrobryggeri och vill expandera verksamheten är detta en utmärkt tjänst för dig.
Skaffa alla tillstånd
Som ölbryggare är du även livsmedelsföretagare. Du kommer att behöva tillstånd från såväl Skatteverket som miljöförvaltningen. Skatteverket har särskilda regler när de gäller försäljning av alkoholhaltiga produkter. Ölen måste bryggas i säkra lokaler för att Skatteverket ska bevilja tillstånd. Du måste även registrera bryggeriet hos miljöförvaltningen i din kommun.
Hitta en nisch
För att lyckas med det mikrobryggeri måste du stå ut ur mängden. Du måste ha en nisch för att kunna stå dig i konkurrensen. Det kan antingen vara genom att erbjuda unika smaker, en häftig design eller öl från en unik plats. Ofta krävs det en kombination av dessa. För försäljning av alkoholhaltig öl är bryggerier beroende av Systembolaget. Att få in produkterna på Systembolagets hyllor är viktigt för försäljningen, men det kan vara svårt för mikrobryggerier. Att tillverka alkoholfri öl, lättöl och folköl är ett sätt för mikrobryggerier att öka distributionen eftersom de får säljas i vanliga butiker.
Marknadsför kreativt
På den konkurrensutsatta ölmarknaden gäller det att sticka ut. Som ett litet mikrobryggeri kommer du aldrig att ha de finansiella musklerna som de stora producenterna. Med andra ord kommer du inte kunna konkurrera i de traditionella marknadsföringskanalerna som TV och anslagstavlor. Däremot är marknadsföringen minst lika viktig även för små bryggerier. Var kreativ och hitta din nisch även inom marknadsföring. Sociala medier och lokala event passar perfekt för mindre ölmärken.